49 - Hans' trompetcd's
Hoofdstuk 49 - Paragraaf 43
49. Hans' trompetcd's

49.43 Neo-impressionisme

Neo Impressionisme in muziek
Voorop gesteld: ik ben zelf ook schilder, beeldenmaker etc.
http://embouchure.nl/?section=read&hoofdstuk=2¶graaf=1
Vanaf de jaren 1850 zochten Nederlandse schilders contact met Belgen en Fransen. De bekendsten waren Anton Mauve en Jozef IsraŽls, later in de Haagse School. Zij hanteerden weliswaar het pleinarisme maar hun losse penseelstreek was hun kenmerk en daar hoor je die dan ook direct terug in de neo impressioniste speelstijl aanzetten die ik op trompet gebruik.

Zowel in mijn opnames vanaf 2012 met de DJ Martin Harder in 49.6 en 49.7 maar daarna steeds in allerhande verschillende opnames tot en met 49.41 de recordings met de muziek van Monty Alexander, Bill Evans, Keith Jarret etc. Een opvallende schetsmatige speelse techniek, soms felle en primaire klankkleuren en een opvallend lichte toonzetting met in mijn spel duidelijke invloeden van bv. Herp Alpertís toucher. Typerende aandacht is er voor het toevallig voorbijgaande moment en vluchtige atmosferen, logisch , het zijn bijna allemaal improvisaties. Een volkomen originele aanpak van geluidsopnames die niet door iedereen begrepen en gewaardeerd wordt. Maar dat was met de impressionisten schilders ook al zo. Sommigen werden verguisd. Franse impressionisten van naam waren Cťzanne, Gauguin, Monet, Renoir, Seurat en Toulouse Lautrec. Neo impressionisme in de beeldhouwkunst werd o.a. door Auguste Rodin gerepresenteerd.

De tegenwerking werd door de impressionisten geleidelijk teniet gedaan door hun financiŽle en artistieke succes.
Neo- en postimpressionisme duiden op een aflopende ontwikkeling van het impressionisme. Impressionisten in de muziek waren Hugo Wolf, Maurice Ravel en Claude Debussy. Accenten op indrukken, sfeer, subtiliteit en zwevende ritmes zien we in het begin van de 20e eeuw ook met vernieuwingen in de dans.

Deze elementen pas ik graag en automatisch toe in mijn improvisaties.
In neo impressionisme probeer je origineel te zijn van nature, geen mensen nadoen of muziekstijlen tot in den treure kopiŽren. Neo staat voor nieuw, in dit geval nieuwe wegen waarbij je hersenen tot in het neo niveau worden gedwongen niet terug te vallen op het verleden.



---------------------------


"Zeer mooi Hans, die opnames,
een mooie volle toon dat is overduidelijk! Ook het vermogen om prachtig te soleren, daar ben ik jaloers op!"

- Jack Segers


"I've download your recordings. Fantastic experiment with a great result. Keith is nearly at your level!!!!"
- Jaume Rosset i Llobet

"Van jou verbaast mij niets meer. Ik leerde jou kennen als multi-instrumentalist tijdens een van mijn televisiereportages voor TV Limburg bij Adams in Ittervoort. Jij verbaasde mij (toen nog) door je uitgesproken muzikaliteit en jouw vermogen om uit vrijwel alle blaasinstrumenten een aanvaardbare klank te verkrijgen. Echter, op het 'hoge koper' was je een ware meester. Jouw klankvorming, techniek en vooral ook je improvisatievermogen deden mij versteld staan. Deze vaardigheden hoor ik nu ook in ruime mate terug in de composities die je met Keith Jarret hebt opgenomen. Alom bekende melodieŽn worden op originele wijze verklankt, het 'stoffige' wordt er door jouw wijze van improvisatie met verve afgeblazen. Blijf vooral lekker eigenzinnig. Respect, Hans!"
- Wim Cremers


49.43 Neo-impressionisme