62 - Embouchure Reminder
Hoofdstuk 62 - Paragraaf 1
62. Embouchure Reminder

62.1 Nr. 1: The Embouchure:

Lees de poster van links naar rechts en van boven naar onder. Uitgezonderd de aanzet kolom rechts

The drawings are made as a copy of X ray’s photo’s from the embouchure.



The Embouchure Reminder nr.1

Deze poster is gemaakt aan de hand van röntgenonderzoek, zoals o.a. te zien is op hoofdstuk 44.

The Embouchure Reminder nr.1. kunt u hier downloaden.

De poster is meer dan 20 jaar geleden door mij ontworpen en getekend en verder uitgewerkt door LACOMPAGNIE te Groningen, multimediabedrijf heden ten dage. Toen de poster uitkwam keken veel mensen de kat uit de boom .Sommige conservatorium leraren etc. beweerden , bij navraag erover door hun leerlingen, dat het allemaal flauwe kul was waar je als blazer niets aan had. Hard studeren moest je en verder niets! Het merendeel is nu gelukkig met pensioen.

Men had beter kunnen weten want The Instrumentalist Company uit Illinois introduceerde in 1948 al het zogenoemde The Instrumentalist vak- en embouchuretijdschrift. In 1984 verscheen zelfs al het 1000 pagina’s tellende boek van hun BRASS ANTHOLOGY volume 3 met brassonderwerpen. De zwaar gesubsidieerde opleidingsinstituten, orkesten en leraren interesseerde dit niets en op dit ogenblik 2012 november in feite nog niet. Men dankt het wel af te kunnen met de eigen know how.Kijk maar eens in de bibliotheken, daar zul je dit standaard werk, waarvan er nog 2 volumes zijn en nu in 2012 wel weer een volume 4 vermoed ik, niet tegenkomen.

Dat laatste heb ik dus nog niet. In mijn contacten met van der Glas muziekinstrumenten is het eigenlijk al zover dat Roelof van der Glas, één der eigenaren en zelf trompettist, de boeken besteld heeft. Om de klanten beter te kunnen voorlichten en gefundeerd.

Terugkerend naar 20 jaar terug: Echter KMK trompettist Jan Schut, de zoon van Berend Schut(+) , bij leven de eminente kapelmeester van het Leger des Heils muziekkorps van Haarlem Centrum Schachgelstraat, was leraar aan het conservatorium te Alkmaar en die nodigde mij uit om daar de poster te introduceren in een embouchure clinic bij hem. En dat gebeurde.

Nu meer dan 20 jaar later is de poster actueler dan ooit. Zie maar naar de paragrafen 62.2 en 62.3.

Duidelijker kan ik het niet maken, de poster was zijn tijd ver en ver vooruit en is dat in feite nu nog steeds, byzonder is dat er exemplaren hangen over de gehele wereld.

Het gaat namelijk om de samenhang en samenwerking tussen allerlei lichaamsstructuren en functies die het embouchure betreffen. Meer dan ooit blijkt er een reflexmatige samenhang te bestaan tussen allerlei spieren die nodig zijn bij in- en uitademing , en dus bij het zingen en blazen.

Laten we kolom voor kolom langsgaan. De uiterst rechter kolom moet je even apart zien want daar staan alleen de verschillende attaques/aanzetten op.

Links : toonhoogte van zeer laag naar zeer hoog

Veronderstelde tongvorm van zeer laag naar zeer hoog. Bij hoog spel is de luchtstroom sneller en de tong platter.

3. Dwarsdoorsnede n.a.v. X foto’s zie 44.Laag spel: keel ver open en meer rond gevormd.
keel steeds nauwer naarmate je hoger speelt.
Laag spel :Lippen slapper .Hoog spel Lippen (mond- en gezichtspieren meer aangespannen.

Vooraanzicht/doorsnede, zie 3. Kauwspieren moeten bij hoog(en aterk)spel meer doen.

Ademsteun:neemt toen naarmate je luider en/of hoger gaat spelen.

Lippenspleet altijd zover mogelijk open houden, lippen NIET op elkaar persen.
Mondhoeken zoveel mogelijk omlaag laten wijzen, zie hoofdstuk 56 en 35.

7. De verschillende aanzetten. In het algemeen moeten de terugtrekbewegingen van de tong zo snel
Als mogelijk verlopen, met name bij de tongpuntaanzetten


Op deze poster wordt het gehele embouchure in één overzicht duidelijk:
hoog spel (en hard spel):


1. Vorm en functie van keel, keelmondholte: Het fonetische i..met
2. De platte tong,
3. De harde en
4. De dunne lippen
5. Het kleine gaatje van de lipopening
6. De korte bovenlip(en onderlip) als veroorzaker van het hoge geluid
7. Naarmate je hoger komt is het stukje lipflap wat onder de tanden uitsteekt korter(en omgekeerd)
8. Het mondstuk schuift (shifting) omlaag, het openingetje, de spleet zeg maar komt steeds meer bovenin de cup van het mondstuk te liggen
9. De kaakopening wordt in dit alles kleiner
10. De inclinatiehoek van de snijtanden boven en onder verandert omdat de onderkaak iets voorover kantelt
11. Buikdruk wordt hoger etc. Breath support neemt toe naarmate je hoger komt(en harder).
12. Pivoteren meestal enigszins naarmate je hoger komt wijst de leadpipe(en het instrument)omlaag

Laag spel, dus omgekeerd.


62.1 Nr. 1: The Embouchure: