69. Rhythm' intro/>
69.1 Rhythm' intro
I've got rhythm': met Art Tatum en Oscar Peterson
Ooit was ik muziektherapeut en opende muziektherapieafdelingen in Bertilla Drachten dankzij de directeur Drs Smeding en in het Triotel Leeuwarden dankzij Drs. Piet Bonnema directeur. Vooralsnog bezocht ik Clemens Holthaus Sinácentrum Amersfoort, de Psychiatrische kliniek Apeldoorn en later Madeleen de Bruin muziektherapeute van Revalidatie Friesland. Ik publiceerde o.a. in het Paramedisch Tijdschrift van de Tijdstroom Lochem ( hoofdredactie Drs Mathez') en opende een grote praktijk in Joure en later in Heerenveen. Hersenletsel en autisme stonden centraal. Op het huidige facebook ken ik verschillende patiënten en relaties van destijds
Ritme is het fundament van de muziek met van nature sterk vormgevende krachten. En die krachten lenen zich gemakkelijker om een opbouw te construeren van eenvoudige naar samengestelde structuren. Clemens Holthaus bedacht als eerste een basis voor een werkplan. Vormgeving aan en van ritme is voor zeer jonge kinderen al mogelijk en mijn hoofdstuk op de website over ritme zal dan ook vooral daarover gaan. Deze vormgeving kan bij een mens in principe vanaf het begin al worden aangeleerd waardoor de beleving van de muziek naar het meer inhoudelijke kan worden geopend. Daarvoor is meestal interactie nodig tussen het kind of andere leerling en de opvoeder, de sessieleider, de docent of therapeut. De ´ritme leerling´ is dan toch betrokken bij het geheelde aanbieder verzorgt een deel en de ´leerling’. En dat kan spelenderwijs gebeuren. Het inschakelen van alle mogelijk zintuigen van de ritme leerling speelt daarbij een belangrijke rol.
Het hoofdstuk RITME verschijnt op hoofdstuk 68. Ritme kun je afzonderlijk aanleren naast de melodie en het samenklinken en is mede daarom bij de meeste mensen toegankelijk als leerobject. Muziek als therapie maakt een belangrijk deel uit van de moderne psychiatrische behandelmethoden. Hoe kun je ritmegevoel ontwikkelen?
|