10. Het mondstuk/>
10.8 Aanmeten onzin
Aanmeten is niet mogelijk omdat er teveel onmeetbare eenheden zijn, die daarbij ook geen enkel referentiekader hebben dan de natte vinger. Zoals het door sommigen wordt gepropageerd, heeft mondstukaanmeting grote praktische beperkingen. Ik noem het bewijsbare oplichting. Alleen de oren en het gehoor staan garant voor een goede mondstuktest.
Hoe gaat mondstuk aanmeten in zijn werk?
Het zogenaamde aanmeten(in het woordenboek ook wel omschreven als zwendel) gaat als volgt in zijn werk. De blazer komt binnen en krijgt wat vragen over het huidig gebruikte mondstuk en het instrument etc.
Quasi medische meting.
Daarna is er de volstrekt zinloze en quasi medische meting.
- Kaakopening: meting
- Tonglengte: meting
- Longinhoud: meting met een zakspirometer
- Lipdikte: observatie
- Huidige mondstuk: meting
Mijn grote reeks van bezwaren tegen deze praktijken staan op www.embouchure.nl
Doorbloeding van de lippen is cruciaal.
Een enorme blunder , waarmee het mondstuk aanmeten begint, is dat men binnen 10 minuten al heeft bepaald welk nieuw mondstuk de speler moet hebben. En ook minimaal 25 euro in handen. De speler wil meestal graag wat hoger kunnen spelen, soms wat lager en soms iets beter stemmend. Hiervoor zijn een paar simpele standaardregels voor de mondstuk aanmeting voorhanden:
- hoger : kleiner cupje, kleinere boring, minder wijde backbore
- lager : grotere cup, grotere boring en wijdere backbore
Verder kun je spelen met andere afmetingen van rim etc., zie mijn hoofdstuk mondstuk. Eerst warm ups om de bloedstroom op gang te brengen daarna pas mondstuk testen. Het domste is echter dit: zonder dat de bloedstroom goed op gang is gekomen worden andere mondstukken één voor één aan de mond gezet.
Vergelijk andere cruciale lichaamsdelen:
Vergelijkbaar met andere 'cruciale' lichaamsdelen zijn de lippen. Naarmate de bloedstroom en lymphestroom in de lipspieren beter op gang komt worden de lippen dikker. Voordat je gaat spelen moet je altijd eerst in het midden- en lage register noiseless mouthpiece buzzing doen, mimische oefeningen of op het instrument zeker 10 tot 15 minuten inspelen: hoog/laag/hoog/laag etc.
De goed doorbloedde lippen vullen de cup en willen de rim naar buiten drukken. Er is ineens veel minder ruimte voor de onafhankelijke lippen trilling. Lees Yoshikawa via Google. Met niet goed doorbloedde lippen, koude lippen zeg maar, heb je een geheel andere positie en dus klank (toonspectrum en zuiverheid).
De gemiddelde amateur, die niet elke dag studeert denkt dat een ander mondstuk haar of hem meer comfort oplevert en betere prestaties. Toevalstreffers daargelaten is dit vrijwel in 95 % van de gevallen niet zo. Op internet komt er gelukkig een gezonde stroom klachten naar voren over de instant mondstuk aanmeting. Lees verder het hoofdstuk mondstuk en de hoofdstukken lipbewegingen en akoestiekleer. Want daar gaat het allemaal om.
|