9 - Houdingstips musici
Hoofdstuk 9 - Paragraaf 3
9. Houdingstips musici

9.3 Schokdemper/ergonomie

Vergeet niet dat geluidsgolven drukgolven zijn , dus ook mechanisch. De bewegingsenergie van het blazende lichaam en de ventielbewegingen, of schuiven op de tromb˘nes bestaat ook uit mechanische drukgolven.

Het zijn in beide gevallen trillingen, waarvan de laatsten het trillingsregime van de klinkende toon willen verstoren. De toon kan onregelmatig worden en schokkend of bibberend.

Wat je tegen en in het mondstuk blaast, is in eerste instantie de ouderwetse: actie is min reactie. Daarom kun je ook nooit drukloos spelen. De aanzet is gewoon een drukvariatie. Deze druk is aan de mondstukzijde (klein oppervlak) hoog en aan de bekerzijde (groot oppervlak) laag.

Deze drukken varieren met de verschillende frequenties (tonen). Ze blijven mechanisch, en deze drukken voel je op je lichaam. Mond, kaak maar ook teruggekoppeld in je lichaam. Maar dat vraagt een groot gevoels~en spierbewustzijn.

De mechanische krachten van het bewegen komen daar bij. Je moet de veerstijfheid, lichaamsmassa, instrumentmassa en luchtdemping behoorlijk precies aanpassen. Dat klinkt ingewikkeld maar bij het trainen met bastuba's op de stands voel je al gauw de verschillen en kun je experimenteren met schokabsorberende veerlichaam. Alleen het laten roteren van de tuba op een kogel o.i.d. is niet voldoende.

Wel vangt je embouchure veel op. Omdat ikzelf ook als solist veel tuba en euphonium speel, heb ik ontdekt dat zonder drukopvang~veersysteem, dus als je het instrument helemaal tilt, dat je fysieke inspanning veel en veel groter is en je muzikale prestatie zeer negatief be´nvloedt. Vooral mensen die fysiek niet sterk zijn geschapen moeten veel aan fitness doen om de problemen te voorkomen of tegen te gaan.

Iedereen kan in zijn omgeving zien dat tubaspelers en vooral dan de euphonium. veel teveel voorover gebogen zitten over hun instrument.


9.3 Schokdemper/ergonomie