6 - Keelholte
Hoofdstuk 6 - Paragraaf 4
6. Keelholte

6.4 Continue luchtstroom

Een goede klank heeft ook een continue luchtstroom nodig. Daarom stel ik dat de meest ronde vorm van de holtes de beste is. Dit is dan ook het streven. In de praktijk lukt het niet altijd, maar de positie van het laag spelen in de DLB is de beste (en met de mondhoeken omlaag en de kin rond). Je moet deze positie van AH (uitspraak van het Engelse awful) eigenlijk altijd proberen te handhaven, omdat de klank dan het grootst, meest rijk is, maar ook omdat de buffer dan het grootst is. Deze buffer wordt steeds aangevuld door een continu heersende ademsteun. De druk van de romp- en borstuitademingsspieren blijft continu. De hoogte van de druk, de luchtsnelheid en de hoeveelheid zijn afhankelijk van de te spelen passage.

Er zijn talloze klinkers. Gemakshalve nemen we hier eerst de VOWELS van de Engelse taal:
Sheep/ship/bed/bad/calm/pot/caught/bird/cupboard/make/note/
bite/now/boy/here/there/poor/player/lower/tire/tpower/employer.
Pen/back/tea/day/key/gay/cheer/jump/few/view/thing/then/soon/
zero/fishing/phishing/pleasure/hot/sum/sun/sung/led/red/yet/wet
.

Zo kent iedereen wel één of meer talen met allerhande verschillende fonetische gewoontes. Kijk in hoofdstuk 4 maar naar onze eigen globale indeling van i naar ôh.

Een paar bijzondere voorbeelden van klinkers uit het Duits:
Süsz, Schwer, zwölf, Tasse, ich und ach, Schwein, dunkel, Feuerwehr, Evangelische, etc.

Frans:
pré, belle, la, bas, mauvais, pauvre, trouver, sur, peu, oeuf, le, vin, blanc, bon, un, une, lui, gagner, etc.

Italiaans:
finito, venti, parlare, troppo, ora, cura, gnocchi, ogni, gli, figlia, oggi, mezzo, faccia, rag-azzo, etc.

Spaans:
llevar, nino, Juan, uno, no, la, el, si, etc. (vrij naar ©Longman/The Pitman Press Ltd. London)..


Editor :Paul Proctor

Oefening: zing alle klanken eens hardop en probeer ze daarna op je mondstuk en instrument tevoorschijn te toveren. Dan voel je je keel- en halsspieren.


6.4 Continue luchtstroom