5 - Ademsteun
Hoofdstuk 5 - Paragraaf 6
5. Ademsteun

5.6 BB en ademsteun

Dit is het logische vervolg op paragraaf 5.

Uit de zangkunst is al eeuwen bekend dat je om een goede stuwing te krijgen van onderen uit,
de bekkenbodem spieren moet aanspannen. Dit moet gebeuren in samengaan met het achteroverkantelen van het bekken en ademsteun.

SLUITSPIEREN
Gemakshalve noemen we de bekkenbodem het gebied van de sluitspieren. Zoals de Musculus sphincter ani, die van de anus. Deze zijn nodig om de openingen onder in het lichaam af te sluiten zoals bij het tegenhouden van urine en feces, maar ook de controle en geleiding van darm- en blaasvulling naar de openingen is ťťn van de taken. Dit samen met de buikspieren en rug- en bilspieren. Veel ouderen weten dat deze spieren soms tekort schieten en dat is erg vervelend. Gedeeltelijke incontinentie is het gevolg. Omgekeerd moeten deze spieren bij een bevalling zich ontsluiten en dus zich enorm kunnen ontspannen.

BEKKENBODEM SPIEREN
Rondom deze sluitspieren bevinden zich aan de binnenkant van het bekken nog een aantal, in totaal 13 stuks. Die grote groep houdt zich ook bezig met het intact houden van de plaats der geslachtsorganen, blaas, darmen, et cetera. Zouden we ze niet gebruiken of konden we ze niet gebruiken, dan zouden er verzakkingen en prolapsen of uitstulpingen optreden.

ADEMFUNCTIE
Gebruiken we deze groepen spieren niet tijdens het spelen, dan treedt er een onvolledige persbeweging op. De trechterfunctie naar boven gericht komt in gevaar. Een lager opgewekt deel van de druk verplaatst zich dan niet in opwaartse, maar juist neerwaartse richting. Dit is energieverlies t.a.v. het musiceren.

KRUINSTREKFUNCTIE
Door de kruin van het achterhoofd goed te strekken, zullen de bochten van de wervelkolom zich redelijk goed strekken. En zal je, als je goed strekt, de bekkenbodem/sluitspieren kunnen voelen aanspannen. Maar dat is niet voldoende. Je zult echt moeten leren deze sluitspieren bewust en krachtig aan te spannen, in de keten van de rugstrekkers, buikspanners en wervelkolom afvlakkers. De holtes van de lendenwervelkolom en die van de nek moeten worden afgevlakt omdat je anders de onderkaak niet goed naar voren zult kunnen bewegen. Ook is de tong- en keelmotoriek niet optimaal.

BEKKEN KANTELEN
Hiermee wordt het achteroverkantelen van het bekken bedoeld. In de Alexandertechnique, bij Yoga en Mensendieck, Cťsartherapie, houdingsgym van de Fysio en Bugnet houdings weerstand therapie wordt veel aandacht besteed aan deze oefening. Maar staat dan teveel op zichzelf, als doel. Voor ons is het noodzakelijk om het in te passen in:

  • Bekkenbodem aanspannen
  • Bekken achterover kantelen
  • Lage ruglordose (holling) afvlakken
  • Neklordose afvlakken
  • Nek strekken
  • Kruin achter lang maken
  • Doorademen
  • Instrument bespelen

    Het hoofd echter niet kantelen.

    BEKKEN ACHTEROVER KANTELEN
  • Ga tegen een gladde deur staan met je rug.
  • Zet beide voeten op bekkenbreedte 25 cm naar voren.
  • Probeer ook je achterhoofd tegen de deur te houden.
  • Buig de knieŽn ongeveer 15 graden.

  • Trek nu je bekken in, breng je schaambeen naar voren.
  • Adem goed door op de juiste manier.
  • Blijf zo staan en breng je instrument naar je mond. Blaas er in deze houding lucht doorheen.

  • Zak nu iets door de knieŽn en herhaal de hele oefening.
  • Houd de holte van de lendenwervelkolom vlak en tegen de deur.

  • Kom nu steeds iets omhoog en dan weer omlaag terwijl je het bekken ingetrokken houdt.
  • Ga nu een zachte toon blazen.
  • Plaats de voeten nu iets dichter bij de deur en herhaal.

    COMBINATIE BEKKENBODEM EN BEKKEN KANTELEN
  • Ga weer tegen de deur staan in dezelfde houding.
  • Trek de sluitspieren krachtig in.
  • Adem goed door.
  • Kantel het bekken ook achterover.
  • Houdt het hoofd zoveel als mogelijk tegen de deur.
  • Pak je instrument, dat in handbereik ligt.
  • Blaas er eerst lucht door die overgaat in een toon of klank.

    BEKKENBODEM/KANTELOEF IN STAND
  • Ga vrij in de ruimte staan.
  • KnieŽn iets gebogen, hooguit 5-10 graden.
  • Doe de BB en de BK oefeningen.
  • Adem goed door.
  • Pak en blaas op het instrument, eerst een paar tonen en dan meer.
  • Speel eerst oefeningen uit het hoofd , toonladders, akkoorden, etc. Alles met legato en Ďhahahaí ademsteun op elke toon.

    BEKKENBODEM EN BEKKEN KANTELEN IN ZIT
  • De voeten moeten vrij en vlak op de grond staan.
  • Zit niet tegen de leuning.
  • BB en BK trainingsprogramma.
  • BB, BK en spelen nu tegelijk.
  • STREK DE KRUIN EXTREEM.


  • 5.6 BB en ademsteun