5 - Ademsteun
Hoofdstuk 5 - Paragraaf 3
5. Ademsteun

5.3 Bewust worden

Gaat het nu om bewust worden of om automatismen? Het antwoord is even simpel als begrijpelijk. De reflexen liggen vast, maar kunnen bewust worden gemodificeerd, bijgesteld naar keuze, per taal bijvoorbeeld. Vandaar mijn opmerking dat de sociaal-culturele achtergrond, zelfs die van vr de geboorte, al bepalend is. Dat houdt voor de blazer in dat elke nuance in een klankverandering een andere vorm van ademsteun nodig heeft, een andere sterkte en aanpak. Voorbeeld: Staccato forte heeft een directe aanspanning van de uitademingsspieren nodig, die echter direct kan worden bijgesteld, bewust dus. Dit houdt in dat als je als leraar van tevoren weet hoe het fysiek moet werken en hoe de adempomp in de vorm van DLB gebruikt moet worden, dit het automatisch gebruik ervan bevordert. Hoe eerder hoe beter zou je zeggen.

Sommige leraren zeggen: Allemaal onzin, je kunt blazen of niet. Het gaat vanzelf. Helaas weet elke gedreven pedagoog echter dat dit bij de meeste muzikanten niet het geval is. In dit kader kreeg ik een brief van professor musicologie Dr. Emile Wennekes van de Universiteit van Utrecht, die nota bene keihard beweert dat hij en zijn staf van mening zijn dat de manier van ademhaling niet van invloed is op de klankvorming. Ik zal de brief op de website af laten drukken, met handtekening.


5.3 Bewust worden