1 - Embouchure
Hoofdstuk 1 - Paragraaf 9
1. Embouchure

1.9 Chewing gum

WARM UP BRASS-& WOODPLAYERS
Een opzienbarend hulpmiddel om embouchure te trainen is kauwgum.
Kauw een heel pakje suikervrije kauwgum tot een bal, het moet dus flink groot zijn, in elk geval groter als een duimtop.
Zoals je in voorgaande paragrafen hebt kunnen lezen en zien is er een zeer uitgebreide bloedvaten- en zenuwvoorziening in dit gebied aanwezig.
Zoals ik uit eigen ervaring heb kunnen constateren en kunnen onderbouwen werkt dit miraculeuze warm up middel alsvolgt.

1.Geen geforceerde en bedachte oefeningen zonder motivatie.

2.Wel een natuurlijk actie van de (senso-) motorische aandrijvingscirkel van:

  • De 5 tongspieren
  • De 4 kauwspieren
  • De halsspieren
  • De nekspieren
  • De gezichtspieren rond mond en kaken, dus ook de lippen die functioneel meebewegen.
  • De mondholte Ė en keelspieren

    3.Een natuurlijk aanzet van het orthosympatische zenuwstelsel waardoor:
  • De arteriŽle doorbloeding van het hele gebied toeneemt, vooral van kaken en tong.
  • De veneuze afvoer(aderen) door de pompwerking van de spieren toeneemt.
  • De hartactie toeneemt qua frequentie en diepte (hart minuut volume)
  • De ademinspanning door de prikkeling van het ademcentrum door de orthosympaticus toeneemt. De ademhaling wordt verdiept.
  • Vanzelfsprekend neemt de nodige speekselsecretie ook toe maar dat is een parasympatische zenuwactiviteit.

    Je zult merken dat je een formidabele warm up hebt, en het stijve gevoel in mond en kaken, dat je normaal hebt in het begin, is volkomen afwezig. Nog even wat non buzzen en noiseless buzzen en ook de mondkringspier is geheel geaccomodeerd voor het hoge en snelle werk.

    Ook als een je een dag niet kunt spelen of geblesseerd bent aan de lippen etc is dit een 100% vervangingsmiddel. Op naar de buurtsuper.

    Zie ook hoofdstukken 35 en 56: Noiseless Buzz/Push & Press


  • 1.9 Chewing gum